انواع موتور های کرکره برقی

به اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

انواع موتور های کرکره برقی

موتور های کرکره برقی

موتور های کرکره برقی انواع مختلفی دارند . این موتور ها یکی از مهم ترین قسمت های یک کرکره برقی میباشند. هر یک از مدل های آن برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر انواع موتور های کرکره برقی در دو مدل توبلار و ساید مورد استفاده واقع میشوند. در اینجا به بررسی انواع موتور های کرکره برقی میپردازیم

موتور توبلار کرکره برقی

یکی از انواع موتور های کرکره برقی موتور های توبلار است. موتور توبلار برای محیط های کوچک و با عرض و ارتفاع کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین برای مکان های کم تردد از موتور های توبلار استفاده میکنند. این موتور شکل استوانه ای دارد و دارای حالتی لوله مانند میباشد. این نوع موتور از موتور های پرطرفدار میباشد و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

این نوع موتور ها در دو نوع سبک و سنگین تولید میشوند. نمونه سبک آن با وزن 30 الی 140 کیلوگرم برای مکان هایی با طول و عرض کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. نوع سنگین این موتور ها در بازه وزنی 140 الی 300 کیلوگرم که میتوان از آن ها در مکان هایی با عرض و تردد بیشتر استفاده کرد.

انواع موتور های کرکره برقی | موتور توبلار

ویژگی ها و مزایای موتور توبلار

این موتور ها به دلیل اندازه کوچکی که دارند فضای کمتری را اشغال میکنند. بنابراین برای مکان هایی که مشکل کمبود فضا دارند بسیار مناسب است.

قیمت این موتور ها نیز نسبت به بقیه مناسب تر است . با توجه به کاربردی بودن آن میتواند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. یکی دیگر از مزایای پر اهمیت این موتور ها سرعت مناسب هنگام باز و بسته شدن درب است. همچنین این موتور ها پس از نصب ظاهر زیبایی را ایجاد میکنندو و به هیچ وجه اثر منفی بر دکوراسیون فضا ندارند.

معایب موتور توبلار

موتور های توبلار دارای محدودیت وزنی هستند . بنابراین نمیتوان از آن ها برای درب های بسیار سنگین یا درب هایی که با مواد سنگین ساخته شده اند استفاده کرد.

این موتور ها زیر کرکره نصب میشوند. پس برای تعمیر آن ها باید کرکره را به طور کامل باز کنیم. این امر سبب میشود تا تعمیرات موتور زمانبر باشد.

موتور های توبلار سیستم پاراشوت ندارند. پس درصورت گیر کردن یا خراب شدن گیربکس آن ممکن است سقوط کند. و  امکان خسارت های جانی و مالی وجود دارد.

عملکرد موتور توبلار در زمان قطع برق

این موتور دارای یک آچار خلاص کن میباشد که به هنگاه قطع برق به شکل زیر عمل میکند :

  1. با چرخاندن دستگیره خلاص کن میتوان درب را به بالا و پایین هدایت نمود.
  2. از طریق آچار جک خودرو نیز میتوان این کار را انجام داد.

موتور ساید کرکره برقی

موتور های ساید یکی از انواع موتور های کرکره برقی میباشد . این موتور در کنار کرکره برقی نصب میشود. که به آن موتور راست یا کنار نیز گفته میشود . از این نوع موتور برای مکان های پر تردد مثل پاساژ ها و پارکینگ ها و درب های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این موتور در قدرت های مختلفی تولید میشود . میتوان آن را بر اساس نیاز خود تهیه نمود.

مدل های مختلف موتور ساید
  • موتور اس دی سی
  • موتور اتومات
  •  موتور لیفت توربو
  • موتور بارزانته

انواع موتور های کرکره برقی | موتور ساید

ویژگی ها و مزایای موتور ساید

موتور های ساید از مزایای زیادی برخوردار است . به همین دلیل در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهم ترین ویژگی های آن بی صدا بودنش است. به دلیل نداشتن محدودیت وزنی میتوان از آن در کاربرد های مختلفی استفاده کرد . میتوان از آن ها برای درب های عریض استفاده نمود.

از دیگر مزایای این موتور ها میتوان به کار کردن آن بدون کاسه و فنر اشاره نمود. که با این مزیت میتوان بدون دردسر از این موتور استفاه نمود. در هنگام قطعی برق نیز میتوان آن را به صورت دستی باز و بسته نمود. همچنین نصب آن فرایند آسانی دارد.

توجه داشته باشید که هنگام نقص فنی این موتور بر خلاف موتور توبلار سقوط نمیکند و ایمنی را تامین مینماید.

این مزایا در کنار هم باعث محبوبیت زیاد این موتور شده است . استفاده از آن در مکان های بزرگ بسیار رایج است .

معایب موتور ساید

این موتور دارای معایبی نیز هست . این موتور فضای زیادی را اشغال میکند . پس برای مکان های کوچک و جاهایی که زیبایی ظاهر و دکوراسیون اهمیت دارد توصیه نمیشود.

موتور های ساید برای باز و بسته شدن نیاز به زمان بیشتری دارند. و حتی ممکن است با سنگین تر شدن وزن درب این سرعت نیز کاهش یابد.

موتور های ساید علاوه بر مزایای زیادی که دارند دارای قیمت بالایی نیز هستند. پس برای مکان های کوچک توصیه نمیشود.

عملکرد موتور ساید در زمان قطع برق

این موتور دارای یک زنجیر خلاص کن میباشد که به این طریق میتواند حرکت کند :

  1. اگر کاوری موتور را پوشانده باشد ابتدا آن را باز میکنیم. زنجیر را از داخل کاور خارج میکنیم . این زنجیر به صورت رفت و برگشت میباشد . با چرخاندن آن به بالا و پایین میتوانید کرکره را حرکت دهید . در حین حرکت داد زنجیر قلابی نیز کشیده میشود که حکم کلاچ موتور را دارد. با پایین کشیده شدن آن توسط زنجیر گیربکس از موتور جدا میشود. توجه داشته باشید که فشار بیش از حد باعث شکسته شدن اهرم کلاچ میشود.

موتور سانترال کرکره برقی

دسته دیگری از انواع موتور های کرکره برقی موتور های سانترال میباشد. این موتور ها در کرکره های  آلومینیومی و قدیمی  مورد استفاده قرار میگیرد. این موتور ها در دو وزن 180 و 280 کیلوگرم تولید میشوند. این موتور با نام های شفت، فنر ، مرکزی و MC نیز شناخته میشوند. این موتور ها توان به حرکت در اوردن کرکره هایی را دارند که تردد و وزن متوسطی داشته باشند. استفاده از این موتور ها در سال های اخیر کمتر شده است .این موتور ها در مرکز شفت کرکره برقی نصب میشوند و به همین دلیل به آن ها سانترال میگویند.

انواع موتور های کرکره برقی | موتور سنترال

ویژگی ها و مزایای موتور سانترال

این موتور ها را میتوان بر کرکره های قدیمی و لانه زنبوری نصب نمود. همچنین حرکت بسیار سریع و روانی دارند. در هنگام قطعی برق نیز میتوان آن هارا به راحتی به صورت دستی باز و بسته نمود.

معایب موتور سانترال

در کنار مزایای گفته شده معایبی نیز وجود دارد. نصب این موتور ها بسیار دشوار است . همچنین هزینه نصب آن ها نیز بالاست. اگر به صورت درست و استاندارد نصب نشود بر تیغه های کرکره خش می اندازد. همچنین اگر دچار مشکل شود باید تمام کرکره  و شفت باز شود . تعمیر آن نیز نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

قیمت کرکره برقی
کرکره برقی

قیمت کرکره برقی

برای تعیین قیمت کرکره برقی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم: 1- جنس تیغه کرکره: تیغه های کرکره برقی در انواع مختلف آلومینیومی و

خرید کرکره برقی
کرکره برقی

خرید کرکره برقی

خرید کرکره برقی می تواند به بالا رفتن سطح امنیت ساختمان کمک نماید. داشتن امنیت یکی از مهم ترین دغدغه های بشر در طول تاریخ

خدمات ما

(کرکره فولادی ، کرکره فول پانچ ، کرکره شفاف ، کرکره سوراخ دار)

کرکره فولادی | پانچ ایران |